ה-BI שלך עלול לאבד כיוון

4 צעדים לבניית אסטרטגיית BI בעידן העכשווי

כיום כבר ברור לכל שתחחום האנליטיקה והמידע הניהולי הינו כלי עסקי ותחרותי משמעותי ביותר והוא, במקרים רבים, שמניע את העסק להיגוי נכון יותר ולצמיחה עסקית.

ארגון שיידע להפיק ערך מהמידע שלו יהנה מיתרון תחרותי משמעותי מאד.

הפקת הערך נחלקת לשני תחומים מרכזיים – האנליטיקה והמידע הניהולי.

האנליטיקה עוסקת בזיהוי מגמות, התנהגויות, קורלציות בין נושאים, בחינת אפקטיביות של התנהלות שיווקית , לזהות סיבות לתוצאות מסויימות ולשנות התנהלות בהתאם ועוד תחומים רבים בהם עוסקי אנשי האנליזה בארגון.

המידע הניהולי עוסק בעיקר בניהול ביצועים, בבקרה, הכוונה והנעה לפעולה של המנהלים בארגון.

התחומים הנל הינם תחומים שונים במהותם ונדרשים לטיפול ומענה שונה בייחוד לאור היכולות הטכנולוגיות של מוצרי ה Big Data המאפשרים לארגונים לעשות אנליטיקה איכותית ולזהות התרחשויות שעד היום היה כמעט בלתי אפשרי לזהות בגלל נפחי המידע והאילוצים הטכנולוגיים בהקשר הזה.

פשוט ככל שזה נשמע, תחום הBI והמידע העסקי בארגונים רבים נמצא בשלב מורכב ומלא אתגרים. אם בעבר ארגון שהחליט להקים מערך BI הקים מחסן נתונים ומעליו כלי אחזור דוחות, היום המצב מורכב בהרבה, הBI הפך להיות תחום המכיל עשרות סוגי פתרונות ומאות טכנולוגיות ובהתאם ההוצאות הולכות וגדלות והקושי בהפקת ערך עסקי בעולם של עודף מידע הולך וגובר.

רוח של שינוי באוויר

נראה שהיום תחום הBI נמצא בנקודת תפנית משמעותית עקב כניסתם של יכולות טכנולוגיות חדשות כגון הBig Data ומקצועות חדשים כגון Data Scientist. ארגונים רבים מתקשים להבין כיצד למנף את השינוי הזה וכיצד לקחת את המצב הקיים ובמינימום השקעה להפיק ממנו ערך עסקי גדול יותר על ידי שימוש בטכנולוגיות חדשות ויכולות חדשות.

ארגונים שיעצרו בנקודת הזמן הזו ויסתכלו לאחור, סביר שימצאו אוסף של פתרונות, אוסף של טכנולוגיות ואוסף של יישומים שכבר מוטמעים בארגון. הוספת טכנולוגיות נוספות ופתרונות נוספים ללא איחוד וצמצום הפתרונות הקיימים רק תייצר תוספת משמעותית של הוצאות וכמות פתרונות שיהיה קשה לארגון להכיל ובטח שקשה יהיה להפיק מהם ערך מוסף.

רצים אחרי הבאז הטכנולוגי

נראה ששישנם ארגונים שממהרים לאמץ טכנולוגיות חדשות מתוך מחשבה שכך יוכל ליצור יתרון תחרותי ויהיו מסוגלים להפיק תובנות מהירות יותר ולהגיב מהר יותר לשוק הדינאמי. הבעיה היא שלא ניתן להתעלם מהמצב הקיים ולהמשיך לייצר פתרונות על גבי פתרונות. ארגון שמתנהל באופן "קופצני" יכול להחמיץ את המטרה ולמצוא עצמו לאורך זמן עם הוצאות שממשיכות להרקיע לשחקים, עם משתמשים מבולבלים ועם ערך עסקי מוגבל.

לאור הנ"ל נראה שכיום תכנון אסטרטגית BI יישומית בארגונים הינו המפתח להפוך את עושר המידע האדיר בארגון למנוף עסקי ותחרותי שאין כמותו. בניית אסטרטגיה נכונה אשר ממנפת את המצב הקיים ומציירת מפת דרכים ארוכה לצד צעדים מיידיים, תהפוך את מערך הBI ממקור להוצאות בלתי פוסקות עם תמורה מוגבלת, לכלי תחרותי מנצח בידי הנהלת הארגון. המטרה של תכנון האסטרטגיה הינה ליצור מפגש בין היכולות הטכנולוגיות הקיימות ובין האסטרטגיה הארגונית, לייצר סטנדרטיזציה של פתרונות, כלים וטכנולוגיות בארגון אשר יאפשרו לארגון לעמוד בחזון שלו ובמטרותיו העסקיות.

ההשקעה הגדולה שכבר בוצעה אינה סיבה להשאיר את הסטאטוס קוו

יחידות IT רבות מרגישות שההשקעה בתחום המידע העסקי כבר גדולה מאד ועל כן יש לשמר את הקיים כפי שהוא ולא "להזיז את הגבינה".
נסיון לקחת טכנולוגיות חדשות כגון Big Data ולשלב אותם במצב הקיים, בלי לחשוב מחדש, בד"כ יפגע בערך העסקי שניתן להפיק מהם ויגדיל את ההוצאות באופן משמעותי. ארגונים שישכילו כרגע לבצע חשיבה מחודשת עם נכונות להזיז אבני בניין מסויימות לצד שימור אחרות, יצליחו יותר ואף יפיקו מההשקעה הקודמת ערך גדול בהרבה.

תכנון אסטרטגיה יישומית ב 4 שלבים תבטיח הפקת ערך עסקי גדול יותר

השלב הראשון, בעיקור, הינו הבנה עמוקה של מטרות הארגון ואופן ההתנהלות בו כמו גם אופן קבלת ההחלטות, בעלי התפקידים ומרחבי ההשפעה שלהם, תהליכי העבודה בארגון, מיפוי המתחרים ואופן הפעולה מולם.

כך יהיה אפשר למקד את מערך המידע בהשקעות שישרתו את הארגון וששימוש נכון בהם יניב תשואה בסבירות גבוהה.
השלב השני יהיה תכנון וכיוונון הפתרונות שמערך הBI מספק לארגון. אין זה אומר שהארגון צריך לפתח יכולות חדשות או לרכוש פתרונות חדשים. תוצר אפשרי יכול להיות גם צמצום פתרונות וטכנולוגיות ומינוף ההשקעות הקיימות להפקת ערך עסקי גדול יותר כמו למשל יצירת שימושיות בפתרונות קיימים, הנגשת המידע באופן שונה, מתן כלים עצמאיים לאנליסטים ועוד.

מטרתו של שלב זה תהיה ליצור סטנדרטיזציה טכנולוגית ומתודולוגית שתאפשר לארגון להפיק את הערך הגדול ביותר מהמידע שלו תחת השקעות קטנות ככל שניתן. החל מתשתיות המידע ואופן הניהול שלהם בעידן הטכנולוגי העכשווי, דרך מודלים סמנטיים ועד אופן הנגשת המידע למשתמשים השונים ויישומי המידע הנדרשים לארגון על מנת לעמוד ביעדיו (ניהול ביצועים, שולחנות עבודה, BI Online ועוד).

בשלב השלישי עוסקים ביחידת הBI ותהליכי העבודה בה. מבנה היחידה ואופן ניהול הפרויקטים ביחידה מושפע מאד מצרכי הארגון ואופי הפתרונות שתוכננו בשלב הקודם. בשלב זה עוסקים בכיוונון מבנה היחידה , הגדרת תהליכי העבודה בה, אופן איסוף הדרישות, תהליכי ההיגוי הרוחביים ועוד, מדובר בתורה שלמה ומאד תלוי בסוג הארגון, מטרותיו ותקציביו.

השלב הרביעי הינו אולי השלב החשוב ביותר בתהליך, שהרבה יחידות IT נוטות להזניח והוא: אופן שילוב הפתרונות בתהליכים העסקיים\ניהוליים.

לא פעם, בייחוד בתחום שלנו, פתרונות שמושקע בהם כסף רב הופכים "לפיל לבן" וזאת מכיוון שתחזית השימושיות והנחיצות לא בדיוק תאמה את המציאות. על כן כל פתרון, תשתית מידע, או כלי הנגשה שמשקיעים בו ביחידת הBI חייב לעמוד אל מול תהליך עסקי ברור ומול ניתוח נחיצות וROI.

בשלב זה הארגון נדרש להגדיר צומת קבלת ההחלטות שבה כל תוצר ישולב, פגישות דיווח ובקרה בהנהלה, תהליכי ניתוח נתונים שמתרחשים בארגון ואז להחליט האם יש צורך ממשי בתוצר מסויים לבעל תפקיד מסויים.

תוכנית עבודה אופרטיבית ומיידית

סיום שלבב תכנון האסטרטגיה מתניע את תוכנית העבודה ליישום האסטרטגיה. תוכנית העבודה צריכה לשקף את האופן שבו הארגון ימנף את ההשקעות הקיימות, יבצע השקעות חלופיות, יפתח ויקדם את צוות הBI וידלבר תוצרים לארגון בטווחי זמן קצרים.

לטעמי רצוי שהתוכנית תהיה מורכבת מתוצרים רבעוניים כמו גם מתוצרים ארוכי טווב כגון הכנסת\הוצאת טכנולוגיה מסויימת או שינו תשתית מקורות המידע.

תוכנית עבודה אופרטיבית באינטרוולים קצרים תאפשר לארגון להנות מפירות הBI באופן שוטף וליחידת הBI לכוונן את האסטרטגיה תוך כדי תנועה.

בניית תוכנית אסטרטגית עם BI Leader

הגישה של BI Leader לנושא הינה גישה מהפכנית המתאימה לעולם העכשוי בו קצב הגידול במידע אדיר וה Time to market הופך להיות גורם מכריע. בניית האסטרטגיה נבנית מלמעלה למטה כפי שתואר בהרחבה במאמר הנ"ל.

בסוף התהליך הראשוני (שהוא תחילתו של תהליך המימוש) אנו מספקים מפת דרכים יצירתית שתאפשר למנף את ההשקעה הקיימת באופן מיידי מחד ולתכנן מערך BI נכון כך שלאורך זמן יהיה יציב, גמיש ופרודוקטיבי.

אנו צועדים יד ביד יחד עם הארגון בתרגום האסטרטגיה לתוכנית פעולה ליישום המורכבת מאיטרציות קצרות כאשר לכל אחת מהן ערך עסקי ברור ומיידי. לאחר בניית האסטרטגיה ותוכנית הפעולה אנחנו עוזרים לארגון לממש את הפעילויות השונות הנובעות ממנו על ידי שימוש ביחידת הBI הקיימת ככל הניתן והענקת הידע, ההכשרות, וניהול הפרויקטים במקומות שידרשו לכך.

bi-1

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Entagy בניית אתרים

2014 © כל הזכויות שמורות